Ati ales 0 produse

Dame Anita Roddick

Pe scurt:
Data nasterii: 23 octombrie 1942
Data decesului: 10 septembrie 2007
Casatorita: T. Gordon Roddick, 1970
Copii: Justine 1969, Samantha 1971
Nepoti: Maiya Hopi 1994, Atticus-Finch 1998, Osha Sophia Bluebell 1998
Studii: Scoala Moderna de Fete Maude Allen, Littlehampton; Colegiul Newton Park, Bath

Cariera 1962-1976
Biblioteca publicatiei International Herald Tribune, Paris
Profesor de limba engleza si istorie, Anglia
Dep. Drepturilor Femeilor din cadrul International Labor Organization (ILO), Organizatia Natiunilor Unite, Geneva
Proprietar si Director al unui restaurant si hotel din Littlehampton
A deschis The Body Shop in Brighton, West Sussex, Anglia pe data de 26 martie 1976
Administrator/Membru in Consiliul Administrativ
Din 1984 The Body Shop International Plc
Din 1989 The Body Shop Foundation
Din 1994 Revista Mother Jones - Foundation for National Progress (Fundatia pentru Progres National), SUA
1996 - 1997 Human Rights Watch (Protectia Drepturilor Omului), SUA
Din 1999 The Ruckus Society, SUA
Din 2003 Nuclear Age Peace Foundation, SUA

Membru

Din 1991 Schumacher College for Human Scale Education
Din 1994 Association for Creation Spirituality
Din 1996 Body and Soul (femei & familii cu HIV si SIDA)
Din 1998 EMMA (Ethnic Minority Media Awards) (Premiile Mass-Media pentru Minoritati Nationale)
Din 2002 Findhorn Foundation College
Din 2002 My Acre Of Africa, Africa de Sud
Din 2004 Proiectul The Forgiveness
Din 2007 Fundatia pentru Hepatita C
Din 2007 Emmaus Hampshire

 Premii primite
1984 Veuve Clicquot Femeia de afaceri a anului
1988 OBE – Ordinul Imperiului Britanic
1988 Asociatia Britanica a Editorilor Industriali, Comunicatorul Anului
1991 Premiul de viziune globala oferit de Centrul de Dezvoltare Educationala Mondiala, SUA
1991 Premiul oferit de Financial Evening Standard pentru Analiza antreprenoriala remarcabila
1992 Asociatia Nationala a Femeilor Proprietare de Afaceri (SUA), Afaceristul Anului
1993 Premiul Banksia Foundation's Australia Environmental Award
1993 Premiul Mexican Environmental Achiever Award
1993 Medalie oferita de Societatea Nationala Audubon, SUA
1994 Premiul Botwinick pentru Etica in afaceri, SUA
1994 Premiul Anual de Leadership in Afaceri oferit de Universitatea din Michigan, SUA
1994 Premiul de afaceri Daily Express/Moet & Chandon
1995 Premiul Women's Business Development Center's First Annual Woman Power Award, SUA
1996 Premiul de Leadersahip al Centrului pentru Femei, SUA
1996 Premiul pentru succes in afaceri oferit de Fundatia Gleitsman, SUA
1996 Institutul Managerilor de Organizatii Caritabile (UK), Filantropul Anului
1997 Programul de Mediu al Natiunilor Unite (UNEP), Premiul de onoare

Mediul inconjurator
1998 Premiul de Marketing Retail Design
1999 Premiul British Environment & Media
1999 Conducator al Proiectului Wiper-Away of Ogoni Tears, Miscarea pentru Supravietuirea Populatiei Ogoni, Nigeria
2001 Premiul „Femeia Pacii” oferit de Organizatia Internationala pentru Pace „Prayer Day”
2003 DBE (Dame, Comandant al Imperiului Britanic)

Biografie
Anita s-a nascut in Littlehampton, un orasel englezesc de coasta, fiind copilul unui cuplu de imigranti italieni. Si-a dezvoltat de mica un simt puternic de razvratire morala dupa lectura unei carti despre Holocaust, la varsta de 10 ani. A studiat pentru a deveni profesoara, insa o oportunitate didactica intr-un kibbutz din Israel s-a transformat in cele din urma intr-o calatorie prelungita in interes de serviciu in intreaga lume. Curand dupa intoarcerea in Anglia, mama ei i-a prezentat un tanar scotian, pe nume Gordon Roddick. Legatura dintre ei a fost instantanee. Impreuna au deschis un restaurant, apoi un hotel in Littlehampton, iar in 1970 s-au casatorit, familia intregindu-se cu doi copii.
Anita a pus bazele The Body Shop pe 26 martie 1976, scopul fiind acela de a-si putea intretine familia in timpul in care sotul calatorea de-a lungul celor doua Americi. Nu avea niciun fel de pregatire sau experienta in acest domeniu iar singurul obiectiv urmarit era cel specificat de Gordon, de a creste vanzarile la 300 de lire pe saptamana. Anita a vazut in antreprenoriat un mod de a supravietui si credea cu tarie ca acesta educa gandirea creativa. Administrarea primului sau magazin a invatat-o ca afacerile nu inseamna stiinta financiara, totul se rezuma la comert: la faptul de a cumpara si a vanzare, la crearea unui produs sau serviciu atat de bun incat oamenii sa fie dispusi sa plateasca pentru el. Marturie a convingerilor ei puternice in afaceri sta faptul ca de peste 30 de ani The Body Shop este o afacere multinationala cu peste 2.500 de magazine pe 60 de piete diferite. Si ea mereu afirma ca habar nu avea cum a ajuns acolo!

Insa nu numai nevoia economica a inspirat nasterea The Body Shop. Toate calatoriile pe care le-a intreprins inca din tinerete s-au dovedit a fi o sursa bogata de experienta. A petrecut mult timp in comunitati de pescari si fermieri, alaturi de persoane care nu foloseau mijloace industriale, si a facut cunostinta cu ritualuri de ingrijire a corpului la femei din intreaga lume. De asemenea cumpatarea pe care a vazut-o la mama ei in anii de razboi a facut-o sa se indoiasca de conventionalismul vanzarii cu amanuntul. De ce sa arunci un recipient, daca il poti reumple? Si de ce sa cumperi mai mult decat poti folosi? Asa ca a inceput sa se comporte la fel ca mama ei in timpul celui de-al doilea razboi mondial. De aceea la The Body Shop totul se refoloseste, se reumple si se recicleaza, pe cat posibil. Bazele activismului The Body Shop pentru salvarea mediului inconjurator au fost puse pornind de la aceste idei.

Era constienta ca succesul reprezinta mai mult decat o idee buna. Era importanta si sincronizarea. Astfel The Body Shop a aparut exact atunci cand Europa si intreaga lume devenea „verde”. The Body Shop a fost intotdeauna recunoscuta datorita culorii verzi, insa la momentul respectiv a fost singura culoare cu care s-au putut acoperi peretii umezi si mucegaiti ai primului lor magazin. Urmatorul magazin a fost deschis dupa sase luni, moment in care si sotul a revenit in Anglia. El a venit cu ideea de a auto-finanta mai multe magazine, de la care a pornit dezvoltarea francizei ce a permis The Body Shop sa se extinda in intreaga lume. Compania a fost listata la bursa in 1984. A inceput sa castige premii si, asa cum a declarat Anita cu o fraza devenita deja celebra, pe unele le-a inteles, pe altele nu, si numai pe cateva credea ca le-a meritat.

Anita considera ca afacerile au puterea de a face bine. De aceea Misiunea The Body Shop se deschide cu urmatorul angajament: “Sa ne dedicam afacerea scopului schimbarii sociale si a mediului inconjurator”. Magazinele si produsele sunt utilizate pentru a transmite informatii referitoare la drepturile omului si la chestiuni privind mediul inconjurator.
 
In 1993 s-a intalnit cu o delegatie a populatiei Ogoni din Nigeria. Ei cautau dreptate si remedii impotriva gigantului petrolier multinational Shell, care le distrugea pamanturile prin extractia si producerea de petrol. Impreuna cu unele ONG-uri, si-au transformat campania intr-o cauza internationala. In mod tragic, purtatorul de cuvant al populatiei Ogoni, Ken Saro-Wiwa si alti 8 membri au fost executati in 1995 de guvernul nigerian. Insa campania a continuat si in cele din urma alti 19 prizonieri Ogoni au fost eliberati. In 1997, dupa 4 ani de presiune, Shell a emis o programa revizuita de operare prin care compania se obliga sa respecte drepturile omului si dezvoltarea durabila. Un an mai tarziu, au lansat campania de publicitate 'Profituri si Principii’ ('Profits and Principles’), declarand ca recunosteau interesele 'unui grup mult mai mare de actionari ai societatii noastre'. Anitei ii placea sa creada ca The Body Shop contribuise la constientizarea de catre Shell a ceea ce insemna sa fii cetatean corporate.
In septembrie 2001, Anita si-a unit fortele cu The Body Shop si Greenpeace si cu alte mii de organizatii si consumatori individuali si au initiat o campanie internationala pentru a atrage atentia asupra legaturii dintre folosirea combustibililor fosili si incalzirea globala, precum si asupra alternativelor disponibile ce includ folosirea surselor de energie regenerabila, precum cea eoliana si solara.
 

Un domeniu important in care afacerile si interesele personale s-au combinat in mod natural a fost prin intermediul programului Community Trade. Fiind o deschizatoare de drumuri in comertul corect din industria cosmetica, The Body Shop a fost prima companie de cosmetice care a dezvoltat relatii directe cu comunitatile in schimbul ingredientelor si accesoriilor naturale. Lansat acum mai bine de 20 de ani, programul s-a numit initial “Comert – Nu Ajutor” („Trade – Not Aid”). Incepand cu un singur furnizor din India, aceste program Community Trade opereaza acum din Brazilia pana in Zambia, in peste 20 de tari, si asigura venituri la peste 25.000* de persoane de pe intregul glob. Anita era constienta de faptul ca relatiile comerciale cu The Body Shop nu aveau sa ii imbogateasca pe fermieri, insa ii ajuta sa isi pastreze modul traditional de viata si, prin colaborare, sa devina autonomi.

 

Un exemplu in acest sens este furnizorul Community Trade Tungteiya din Ghana, o tara in care Anita, impreuna cu Fundatia The Body Shop, a oferit ajutor la inceput prin furnizarea de mori si instalatii de macinare a nucilor in vederea facilitarii extragerii untului de shea – ceea ce a oferit pentru prima data femeilor din regiunea Tamale sansa de a castiga un venit regulat, de a-si permite studii, ingrijire medicala si de-si construi sau imbunatati casele. A ajutat de asemenea la construirea a 10* scoli, dotate cu echipamentele necesare, si la plata profesorilor, in timp ce zona a fost dotata cu sisteme de obtinere a apei potabile si cu toalete. Intr-o tara in care 43%* din populatie traieste sub limita saraciei stabilita de Banca Mondiala, iar oportunitatile de angajare sunt foarte mici, povestea Asociatiei Tungteiya Shea Butter este un exemplu incurajator.

 

Fara indoiala ca The Body Shop si Anita sunt unul si acelasi lucru in mintea oamenilor. Inspiratia pe care a trezit-o tuturor este atat de mare incat The Body Shop a devenit o miscare globala cu mii de oameni lucrand impreuna, avand obiective comune si impartasind aceleasi valori. Este de fapt ceea ce i-a si dat putere comerciala si de sustinere a campaniilor pe care le-a desfasurat si ceea ce a scos-o in evidenta in acest curent al afacerilor.

Anita a declarat ca ultimii ani au reprezentat cea mai emotionanta perioada din viata ei – Ea credea ca pe masura ce imbatranesti, devii mai radical. Tinea foarte mult la un citat al scriitoarei Dorothy Sayers, "O femeie care avanseaza in varsta nu poate fi oprita de nicio forta pamanteasca ". In noiembrie 1999, a zburat la Seattle pentru a se opune rolului Organizatiei Mondiale a Comertului si a asistat la 'Batalia de la Seattle'.
 

In 2000 si-a publicat autobiografia, "Business as Unusual" (Afacerile ca fenomen neobisnuit) si in 2001 a editat volumul "Take it Personally", o colectie de ganduri ce ataca miturile globalizarii si puterea Organizatiei Mondiale a Comertului.

Emotia si succesul acestor publicatii au impulsionat-o sa infiinteze un mic centru de comunicare activista, Anita Roddick Publications. Ii placea sa spuna ca produceau "arme de instructie in masa ", experimentand forme si medii variate de prezentare a acelor lucruri care au preocupat-o dintotdeauna: drepturile omului, mediul inconjurator si gandirea creativa. Primele doua carti au fost publicate in 2003: 'Brave Hearts, Rebel Spirits: A Spiritual Activist's Handbook' (Inimi neinfricate, spirite revoltate: Manualul unui activist spiritual)si 'A Revolution in Kindness' (Revolta bunatatii). In 2004 a publicat 'Troubled Water: Saints, Sinners, Truths & Lies about the Global Water Crisis' (Ape tulburi: sfinti, pacatosi, adevar si minciuna despre criza mondiala a apei) si 'Numbers' (Numere), iar in 2005 si-a editat, modificat si republicat autobiografia, 'Business as Unusual'.
 

In 2001 si-a lansat propriul site, www.AnitaRoddick.com , iar in 2004 a lansat portalul pentru activism, www.TakeItPersonally.org. Era coplesita de puterea internetului de a aduce impreuna oameni care gandeau la fel si de a-i indemna la actiuni comune.

 

Dar desigur ca nu mai exista nicio indoiala ca marea ei pasiune erau campaniile pe care le sprijinea – de la munca efectiva efectuata de corporatii multinationale (pentru care s-a unit cu Comitetul National al Muncii) pana la a se alatura unui grup de activisti pentru drepturile omului in vederea eliberarii prizonierilor politici americani cunoscuti sub numele de Angola Three. Acesti trei oameni de culoare, care fusesera activisti politici in anii ’70, petrecusera aproape 35 de ani de izolare totala intr-o inchisoare din Angola.

In 2006 The Body Shop a fost vanduta catre L'Oreal, Anita declarand atunci: "Atat pentru Gordon, cat si pentru mine, acesta este cu siguranta cel mai frumos cadou pe care The Body Shop l-ar fi putut primi la aniversarea celor 30 de ani”.
L'Oréal a dat dovada de un mod vizionar de conducere in dorinta de a fi un sustinator autentic al valorilor noastre. A inteles statutul de rebel al The Body Shop in lumea afacerilor si modul in care am ajutat la schimbarea limbajului afacerilor, efectuand schimbari sociale, mai ales in ceea ce priveste drepturile omului, grija fata de animale, mediul inconjurator si comertul comunitar.
Anita a continuat sa faca parte din Consiliul Administrativ. In 2007 a participat la o campanie a The Body Shop si a oferit consultanta membrilor L'Oréal cu privire la Community Trade.
 

In 2007 Anita a anuntat ca are hepatita C, pe care a luat-o in urma unei transfuzii de sange contaminat, in 1971. Boala a fost insa diagnosticata de-abia in 2004. A colaborat cu Fundatia pentru Hepatita C, devenind chiar protectoarea acesteia, pentru a face cunoscuta aceasta boala si pentru a determina guvernul sa ia mai multe masuri in acest sens. In stilul sau caracteristic, experienta personala a determinat-o sa faca o campanie majora de atentionare a populatiei asupra acestei probleme si de schimbare a atitudinilor si politicii.

Dame Anita Roddick a trecut in nefiinta la data de 10 septembrie 2007, avandu-i alaturi pe sotul ei, Gordon, si pe cele doua fiice. Mesajele de condoleante au venit din intreaga lume, incepand cu Primul Ministru britanic, Gordon Brown: “A initiat campanii cu privire la probleme ecologice cu mult timp inainte ca acest lucru sa fie la moda si a inspirat milioane de oameni pentru aceste cauze, oferind produse sustenabile pe o piata globala. Fiind una dintre femeile de afaceri cele mai de succes ale acestei tari, a fost un model de inspiratie pentru femeile din intreaga tara care se straduiesc sa puna bazele si sa isi dezvolte propria afacere”.
 

John Sauven, directorul executiv al Greenpeace, care a lucrat cu Anita in multe campanii, spunea "era un model uimitor de inspiratie pentru toti din jurul ei …. A fost cu mult inaintea vremurilor in ceea ce priveste modul de a face afaceri altfel… A fost cu adevarat un pionier."

Furnizorul de unt de cacao Community Trade din Ghana, Kuapa Kokoo, spunea "Ii multumim lui Dumnezeu ca ne-a dat asa un model de inspiratie; o mama a carei iubire pentru dezvoltarea celor vulnerabili si mai putin privilegiati va continua sa dainuiasca in mintile noastre pe veci. Anita va ramane mereu in amintirea familiei de la Kuapa Kokoo si a oamenilor pentru scoala pe care ea, impreuna cu The Body Shop, a fondat-o in comunitatea Bayerebon. Samanta pe care a sadit-o produce acum fructele succesului si culturii”.

 

Inapoi